Boendeinformation

Riksbyggen har under våren 2017 infört flera nya system. Detta för att vi på sikt ska kunna erbjuda dig bättre service.

Aktuellt om hyror och avgifter

Hyror och avgifter

Vi har just nu svårt att få ut alla hyres- och avgiftsavier i tid. Om du inte fått din e-faktura så kommer den fredagen den 26 maj.

Har du frågor om din hyres- eller avgiftsavi kan du mejla till Saknadavi@riksbyggen.se

De uppgifter som måste finnas med i mejlet är

  • namn,
  • personnummer
  • vilken brf /hyresvärd man bor hos.

Autogiro sköts automatiskt
Om du har autogiro behöver du inte göra någonting. Din betalning går automatiskt till rätt betalningsmottagare. 
Autogirodragningar kan ske senare än vanligt den här månaden.

Nu byter vi till Bankgiro

Nu betalar du till bankgiro

Från och med maj går vi över till Bankgiro. När du får din avi är det viktigt att du kontrollerar att du betalar till bankgironumret som du hittar på avin.

Med bankgiroavin kan du, precis som förut, betala på något av följande sätt:

  • Internetbanken, men tänk på att om du lagt upp ett register över betalningsmottagare så måste du ändra till det nya bankgironumret
  • Samtliga kuverttjänster
  • Bankkontor
  • Autogiro, men bytet sker automatiskt och du behöver inte göra något alls

Om du har råkat betala in till postgironumret istället för nya bankgirot kommer vi att skicka tillbaka pengarna med ett utbetalningskort för att du sedan ska kunna betala in på det nya bankgironumret. 

I slutet av maj kommer vi att skicka sms med en påminnelse om förändringen.

Vi inför aktiva köer

Digitala köer för parkeringsplatser mm

I och med att vi byter IT-system ger vi också alla kunder helt nya möjligheter till köhantering. Från den 18 april inför vi aktiva köer som innebär stora fördelar för både föreningen och de boende. Systemet blir tydligare för de som står i kö, och föreningen kan minimera tiden som ytor står outhyrda.

Månadsavisering för alla under en övergångsperiod

Tillfälliga förändringar

Som en konsekvens av att Riksbyggen byter affärssystem måste vi under en övergångsperiod avisera månadsvis istället för kvartalsvis. Det innebär att:

  • Du som är boende får en avi i månaden under mars, april och maj 2017, istället för alla tre på en gång. Har du månadsavisering blir det ingen skillnad alls. I juni är kvartalsaviseringen igång som vanligt igen. Detta gäller även dig som har e-faktura.
  •  Du med Autogiro påverkas inte alls förutom att även du får din avi varje månad under en period. Avgiften dras automatiskt som vanligt. 

 

 

Har du frågor om betalning, köhantering eller din avi, kontakta oss på 0771-860 860 eller info@riksbyggen.se så hjälper vi till!

Har du problem med din inloggning på kundwebben? Skicka din felanmälan för kundwebben här!