1. Allmänt
Följande villkor gäller för försäljning i Sverige via internet eller telefon mellan Riksbyggen ekonomisk förening, org.nr. 702001–7781 (”Riksbyggen”) och konsument (”Kunden”). Med konsument avses en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.
Genom att beställa en tjänst från Riksbyggen godkännes villkoren på den här sidan.
1.1 Version
Villkoren gäller i den version av Riksbyggens allmänna villkor för köp av förvaltningstjänst som föreligger vid beställningstillfället.
Dessa villkor kan komma att ändras eller justeras. Det åligger Kunden att hålla sig uppdaterad om gällande villkor, priser och policys inför varje beställning av tjänster från Riksbyggen.
1.2 Avtal
Erbjudande av tjänst via Riksbyggens webbformulär eller via telefon med Riksbyggen ska som huvudregel betraktas som ett anbud och Kundens beställning av denna tjänst som en accept.
Bindande avtal vid beställning via Riksbyggens webbformulär eller via telefon med Riksbyggen uppkommer först sedan Riksbyggen per e-post bekräftat beställningen och till Kunden skickat en avtalsbekräftelse.
I det fall tjänstens huvudsakliga egenskaper eller pris inte framkommer vid beställningstillfället, uppkommer ett bindande avtal först då Riksbyggen återkommit med ett anbud via e-post eller telefon, och som Kunden därefter har accepterat. Först därpå erhåller Kunden en beställningsbekräftelse som bevis på att bindande avtal ingåtts.
Riksbyggen godkänner inte beställning av omyndig eller person under 18 år.
1.3 Riksbyggens garantier
Riksbyggen garanterar att:
- den som utför tjänsten har rätt kompetens och nödvändig utbildning,
- tjänsten utförts fackmässigt,
- samråda med Kunden till undvikande av missförstånd,
- tillhandahålla det material som behövs för arbetet,
- se till att tjänsten inte utförs i strid mot säkerhetsföreskrifter eller mot förbud i produktsäkerhetslagen eller marknadsförings-lagen,
- informera Kunden om det under arbetet uppstår behov av tilläggsarbete och
- avråda Kunden från att köpa tjänsten om den inte är till rimlig nytta för Kunden.
2. Pris
2.1 Gällande pris
Gällande pris är det pris som finns angivet i anslutning till presenterad tjänst på Riksbyggens hemsida dagen för beställningen. För tjänst som är momspliktig anges priset i SEK inklusive moms. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer anges detta särskilt.
2.2 Vid beställning via telefon
Vid beställning via telefon kan Riksbyggen lämna prisinformation muntligen till Kunden, om Kunden inte kan få informationen skriftligen.
2.3 Pristillägg
Riksbyggen har rätt till pristillägg om Riksbyggen har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på Kunden. Riksbyggen ska samråda med Kunden innan tilläggsarbeten görs.
3. Behandling av personuppgifter (GDPR)
Genom användande av Riksbyggens tjänster godkänner Kunden att de personuppgifter som Kunden lämnar vid beställning av en tjänst kommer att registreras och lagras elektroniskt. Riksbyggen ansvarar för den behandling av personuppgifter som görs i samband med köp av tjänst via webbformulär på riksbyggen.se, eller via telefon.
Riksbyggen sparar dina personuppgifter bara så länge som det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen med behandlingen av uppgifterna. Därefter raderas eller avidentifieras uppgifterna så att det inte längre går att koppla dem till Kunden.
Mer information om hur Riksbyggen hanterar personuppgifter, ändamålen med behandlingen och hur Kunden utövar sina rättigheter enligt gällande personuppgiftslagstiftning, finns i Riksbyggens Integritetspolicy som hittas på riksbyggen.se/integritet.
4. Betalningsvillkor
4.1 Betalningsalternativ
Fakturering av utförd tjänst sker i efterhand och ska betalas inom 30 dagar från utställande av faktura.
4.2 Sen betalning
Vid försenad betalning har Riksbyggen rätt till ersättning för betalningspåminnelser och inkassokostnader samt till dröjsmålsränta enligt lag.
5. Ångerrätt
5.1 Ångerrätt inom 14 dagar
Kunden har rätt att ångra sitt köp av tjänst utan att ange något skäl för detta inom 14 dagar (”Ångerfristen”). Ångerfristen börjar löpa dagen efter att avtal om tjänst har ingåtts. Om Ångerfristens sista dag infaller på en lördag, söndag eller helgdag förlängs Ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.
Ångerrätten innebär att avtalet frånträds och tjänsten upphör. Om produkter har levererats till Kundens bostad i samband med avtalsingåendet och dessa inte lämpligen kan återsändas med post eller om det gäller specialprodukter ingående i tjänsten som ej får hanteras av Kunden, hämtar Riksbyggen dessa produkter på egen bekostnad. I annat fall medger Riksbyggen att samtliga levererade produkter monteras ned och skickas tillbaka till Riksbyggen på Kundens bekostnad. Vid nedmontering av produkter åtgärdar Riksbyggen inte skruvhål, ytskikt och annan normal åverkan till följd av att produkterna varit monterade.
I de fall Riksbyggen hämtar produkterna ska Kunden eller någon i Kundens ställe finnas tillgänglig på avtalad tid för Riksbyggens nedmontering. Kunden är ansvarig endast för produkternas minskade värde till följd av hantering som strider mot Riksbyggens instruktioner.
5.2 Nyttjande av ångerrätt
Om Kunden vill utöva sin ångerrätt skall Kunden på ett klart och tydligt sätt meddela Riksbyggen sitt beslut att frånträda avtalet inom Ångerfristen. För att Kunden ska hinna utöva ångerrätten i tid är det tillräckligt att Kunden meddelar Riksbyggen om avsikten att ångra beställningen innan Ångerfristen gått ut. Kunden ombeds kontakta Riksbyggens kundservice för att nyttja sin ångerrätt. För kontaktuppgifter se punkt 13.
Kunden kan också fylla i och skicka in en standardblankett för utövande av ångerrätten tillhandahållen av Konsumentverket. Om Kunden väljer det här alternativet kommer Riksbyggen utan dröjsmål genom e-post bekräfta att Riksbyggen tagit emot Kundens beslut om att utöva ångerrätten. Blanketten kan fyllas i elektroniskt och sändas per e-post till info@riksbyggen.se alternativt skickas per post till Riksbyggen, Kungsbron 21, 106 18 Stockholm. Kostnaden för porto bekostas av Kunden.
Om Kunden begär att tjänsten ska utföras inom ångerfristen och Kunden utnyttjar ångerrätten efter att arbetet påbörjats, är Kunden skyldig att ersätta Riksbyggen för utfört arbete.
5.3 Verkan av utövad ångerrätt
Om Kunden ångrar sin beställning och frånträder avtalet kommer Riksbyggen att återbetala alla betalningar från Kunden. Återbetalning kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter dagen då Riksbyggen underrättades om Kundens beslut att ångra sin beställning. Riksbyggen kommer att använda samma betalningssätt som Kunden använde vid beställningen om inte annat uttryckligen överenskommits. Återbetalningen kommer inte att medföra några extra avgifter för Kunden.
5.4 När ångerrätten inte gäller
Ångerrätten gäller inte om det totala beloppet Kunden ska betala understiger 400 kr.
Ångerrätten gäller inte heller för en tjänst som har utförts, om Kunden uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och att ångerrätten därmed inte gäller när tjänsten har fullgjorts.
6. Avbeställning
Kunden har rätt att avbeställa tjänsten. Avbeställer Kunden tjänsten innan den har slutförts, har Riksbyggen rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts samt för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Ersättningen skall motsvara det pris som skulle ha gällt om avtalet endast hade avsett vad som har utförts.
Riksbyggen har vidare rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående delen av tjänsten samt ersättning för förluster i övrigt på grund av att Riksbyggen har underlåtit att ta på sig annat arbete eller på grund av att Riksbyggen på annat sätt har inrättat sig efter uppdraget.
7. Tjänstens fullgörande
Kunden ska medverka till att tjänsten kan utföras. Kunden ska på Riksbyggens begäran lämna upplysningar om särskilda omständigheter som Riksbyggen måste ta hänsyn till vid utförandet av tjänsten. För att tjänsten ska kunna utföras måste Kunden, i rimlig utsträckning, iordningsställa bostaden innan tjänsten utförs. Kunden är även skyldig att hålla bostaden tillgänglig inför tjänstens utförande så att Riksbyggen kan utföra tjänsten effektivt.
Riksbyggen förbehåller sig rätten att inte utföra beställd tjänst i händelse av att bostaden inte hålls tillgänglig för tjänstens utförande eller att Riksbyggen anser att den inte är tillräckligt iordningsställd inför Riksbyggens utförande av tjänsten.
8. Reklamation
8.1 Felaktig tjänst
Om tjänsten anses felaktig i enlighet med gällande konsumenttjänstlag (1985:716), har Kunden rätt att reklamera tjänsten.
8.2 Reklamation
Reklamation görs genom att Kunden lämnar meddelande om felet till Riksbyggen inom skälig tid från att felet upptäckts. Om sådan underrättelse lämnas inom två månader efter det att Kunden uppmärksammat felet, ska underrättelsen alltid anses ha skett i rätt tid.
Kunden har rätt att reklamera en tjänst inom tre år efter avslutat arbete. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har Kunden rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år.
Reklamerar Kunden inte inom den angivna reklamationsfristen, förlorar Kunden rätten att åberopa felet.
Reklamation kan göras per e-post till info@riksbyggen.se alternativt skickas per post till Riksbyggen, Kungsbron 21, 106 18 Stockholm. Kostnaden för porto bekostas av Kunden.
9. Ansvarsbegränsning
Riksbyggen ansvarar för tjänsten endast i enlighet med tvingande bestämmelser i konsumenträttslig lagstiftning.
10. Force majeure
Riksbyggen befrias från sin skyldighet att leverera tjänsten på ursprungligt leveransdatum, och har rätt att senarelägga leveransdatumet om omständigheter som står utom Riksbyggens rimliga kontroll (force majeure) förhindrar Riksbyggen från att uppfylla avtalet. Om sådana omständigheter fortsätter förhindra Riksbyggen från att uppfylla sina skyldigheter enligt avtalet får Riksbyggen annullera avtalet.
11. Tvist
Dessa villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag.
Tvist mellan parterna ska i första hand lösas genom överenskommelse. Om sådan överenskommelse inte kan träffas ska tvisten behandlas i allmän domstol. Kunden kan dessutom alltid vända sig till den kommunala konsumentvägledningen för rådgivning eller hänskjuta tvisten till Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”) i fall ARN är behörig. Riksbyggen medverkar i tvistlösningsförfarandet och följer ARN:s rekommendationer.
Ett alternativt tvistlösningsforum är EU-kommissionens onlineplattform.
12. Kontaktuppgifter
Namn Riksbyggen Ekonomisk förening
Org.nr. 702001-7781
Telefon 0771-860 860
Adress Kungsbron 21, 106 18 Stockholm
E-post info@riksbyggen.se