"Varför krångla till tillvaron när det nu finns ett så här bra och enkelt digitalt verktyg? Det är gratis för boende och mycket användarvänligt."
- Roland Härstedt, ordförande Brf Helsningsborgshus 10
– Mitt Boende avlastar arbete för styrelsen och gör det smidigare för boende, säger Roland Härstedt, ordförande i Riksbyggens Brf Helsingsborgshus 10 med 204 lägenheter.
Läs mer: Det här är Mitt Boende
Roland Härstedt har varit föreningens ordförande i tio år. Han är pensionär sedan tolv år och har en bakgrund inom ekonomi och it som controller. Han säger sig gilla ordning och reda och tycker att Mitt Boende ger just det.
– I den gamla miljön på Mitt Riksbyggen var det mer tungrott. Mitt Boende är ett självgående system. Till exempel bokar boende själva vår övernattningslägenhet, samlingslokalen eller partytältet direkt via appen och kostnaden kommer på hyresavin. Inget av detta behöver administreras av oss i styrelsen.
Svar direkt
Roland Härstedt poängterar att det är mycket lättare för de boende att få svar direkt om till exempel uthyrningslägenheten är ledig de dagar man önskar och i så fall boka i samma sekund, utan att behöva ringa och prata med någon.
– Lägenheten är populär, framför allt under sommaren då många har besök av vänner och släktingar.
Mitt Boende är ett tredelat system. Förutom att boka lokaler eller resurser som finns gemensamt i föreningen, kan man också beställa hantverks- eller städtjänster samt utnyttja tjänsten Anslagstavlan.
På Anslagstavlan kan man bland annat hålla kontakt med grannarna, skänka en soffa, låna en borrmaskin, hitta en träningskompis med mera.
– Jag brukar också använda Anslagstavlan för att berätta om upphittade saker, till exempel nycklar. Det är ett smidigt sätt att hitta ägaren till det borttappade, säger Roland Härstedt.
Hur använder ni funktionen Beställa tjänster?
– Det händer ofta att boende frågar oss i styrelsen om till exempel tips om en pålitlig hantverkare. Förenklingen för oss nu är att alla hantverkare som finns i Mitt Boende under Beställa tjänster är upphandlade av Riksbyggen med krav på att företagen är seriösa, har kollektivavtal och arbetar hållbart. Så det är bara att hänvisa till Mitt Boende, om den boende själv inte hittat informationen via appen.
Att det är en app är en stor fördel, menar Roland Härstedt.
– Det innebär ju att man har tillgång både via telefon och surfplatta.
Vad vill du säga till andra styrelser som ännu inte hittat Mitt Boende?
– Varför krångla till tillvaron när det nu finns ett så här bra och enkelt digitalt verktyg? Det är gratis för boende och mycket användarvänligt. Så det är bara att sätta igång.
Ser du några nackdelar med Mitt Boende?
– Inga alls. Det fanns en avart i början, bara den som var mantalsskriven i lägenheten och bostadsrättsinnehavare kunde logga in på Mitt Boende. Men det inloggningskravet är borttaget nu. Så alla som bor i någon av våra lägenheter kan logga in.
Är det någon annan av Riksbyggens digitala tjänster som ni använder?
– Styrelserummet. En helt underbar funktion. Allt dokumenterat på samma ställe. Det är bra även för revisorerna.
– Vi har också en egen flik för våra medlemmar på vårt Riksbyggen. Där finns all information från styrelsen; glöggafton, planerade projekt. Jag har också digitaliserat vår bopärm. Framför allt ungdomar gillar ju inte att bläddra i gamla pärmar. Nu är det lätt att hitta information digitalt, till exempel gå in och titta vilken ombyggnad som gjordes i en viss lägenhet för tio år sedan.
Det finns också ett digitalt kontaktregister som bara styrelsen har tillgång till, berättar Roland Härstedt.
– Vi har en del äldre och ensamma i föreningen. Om det är tyst och släckt i en lägenhet ett tag ringer ofta någon granne till oss i styrelsen. Då är det bra att vi har en kontaktperson, någon närstående, registrerad. Det är naturligtvis frivilligt att anmäla kontaktperson till registret. Men många har gjort det.