Vanliga frågor och svar

Välkommen att höra av dig till oss om du har några frågor om appen eller annat du vill delge oss. Beskriv ditt ärende så utförligt du kan så vi kan hjälpa dig snabbare. Om du har frågor eller åsikter om din leverans så ber vi dig att kontakta leverantören via appen samt ge feedback på den leverans som ärendet avser.

Inloggning

  • Toggle

    Jag ser inte rätt adress när jag loggar in?

    Adressuppgifter hämtas från folkbokföringen. Är du inte folkbokförd på adressen du eftersöker får du manuellt lägga in denna adress och vänta på godkänd åtkomst från styrelsen i föreningen.

  • Toggle

    Hur får jag tillgång till appen om jag hyr i andrahand?

    För att använda tjänsterna i appen behöver du vara folkbokförd på en bostadsrätt som förvaltas av Riksbyggen. Ser du inte bokningsbara objekt såsom lokal, bastu, övernattningslägenhet etc behöver styrelse bevilja åtkomst.

  • Toggle

    Jag har flyttat och det är min gamla adress som är synlig i Mitt Boende?

    För att använda tjänsterna i appen behöver du vara folkbokförd på en bostadsrätt som förvaltas av Riksbyggen. Har du nyligen flyttat in eller har du mer än ett boende? Då kan du i appen uppdatera din adress mot folkbokföringen eller lägga till ytterligare en bostad. Det gör du enklast genom att klicka på den runda ikonen längst upp till höger i bild och väljer sedan ”Min Bostad”.

  • Toggle

    När jag loggar in så ser jag ingenting i Mitt Boende?

    Detta beror troligen om att du bor i en förening som inte förvaltas av Riksbyggen och för tillfället så är det bara Riksbyggens kunder som har tillgång till Mitt Boende. För att använda tjänsterna i appen behöver du vara folkbokförd på en bostadsrätt som förvaltas av Riksbyggen. Har du nyligen flyttat in eller har du mer än ett boende? Då kan du i appen uppdatera din adress mot folkbokföringen eller lägga till ytterligare en bostad. Det gör du enklast genom att klicka på den runda ikonen längst upp till höger i bild och väljer sedan ”Min Bostad”.

  • Toggle

    Jag har inte BankID, kan jag inte använda appen då?

    Nej, tyvärr. Du behöver ha BankID för att identifiera dig. Styrelsen kan däremot hjälpa dig att boka festlokal, övernattningslägenhet, släpvagn etc via Mitt Boende.

  • Toggle

    Behöver styrelsen godkänna att jag använder appen?

    Styrelsen kan välja att dem behöver godkänna åtkomst när det gäller att boka objekt såsom lokal, övernattningslägenhet, bastu etc som de själva administrerar över.

    Gör styrelsen inget aktivt val att dem behöver godkänna åtkomsten, räcker det med att vara folkbokförd på adressen för att kunna boka.

Köpa tjänster

  • Toggle

    Varför kan jag inte beställa en viss tjänst i mitt område?

    Om en viss tjänst saknas så beror det på att vi ännu inte har någon tjänsteleverantör inom det tjänsteområdet. Vi arbetar ständigt med att ansluta flera tjänsteleverantörer till Mitt Boende.

  • Toggle

    Kommer jag få en faktura via post om jag beställer en tjänst?

    Alla fakturor från leverantören kommer skickas digitalt via Mitt Boende. Det är leverantören som bestämmer vilka betalalternativ som finns.

  • Toggle

    Kommer jag få en faktura om jag t.ex. bokat föreningslokalen eller övernattningslägenheten?

    Om du idag står på ett kontrakt och blir aviserad för månadsavgiften / hyran så kommer du bli debiterad även denna kostnad på samma avi. Men om du inte står på något kontrakt kopplat till föreningen, så kommer du få en separat faktura på dessa bokningar via post.

  • Toggle

    Hur kommer jag i kontakt med leverantören?

    All kommunikation med leverantören sker direkt i appen. Gå till Mina bokningar och inled en konversation med den aktuella leverantören.

  • Toggle

    Jag är inte nöjd med min leverans av tredjepartstjänst?

    Kontakta leverantören i första hand och försök lösa situationen.

Resursbokning

  • Toggle

    Varför kan jag inte se några bokningsbara resurser?

    För att det ska finnas bokningsbara resurser så behöver styrelsen lägga upp dessa i Mitt Boende. Kontakta din styrelse för mer information.

  • Toggle

    Om jag blivit fel debiterad för t.ex. en lokal, vem ska jag då vända mig till för att få detta rättat?

    Om något blivit fel gällande debitering av ett bokningsbart objekt i Mitt Boende, då ska du Kontakta styrelsen om du anser att du blivit felaktigt debiterad.

    Är det fel på din faktura du fått gällande ett arbete som du bokat via Mitt Boende, då ska du kontakta leverantören som utfört arbetet.

  • Toggle

    Går det att koppla ihop Mitt Boende med föreningens befintliga boknings- och passagesystem?

    Det går i dagsläget inte att integrera dessa system, men vi hoppas ha en lösning för det i framtiden.

Rapportera problem

  • Toggle

    Vem ska jag vända mig till om jag får problem med leverans av en tjänst?

    Du ska alltid kontakta tjänsteleverantören som ansvarar för tjänsten som är beställd.

  • Toggle

    Vem ska jag kontakta om olämpligt innehåll på anslagstavlan?

    Du skickar information om innehåll samt vem som publicerat innehållet med hjälp av kontaktformuläret som finns under "support" i appen.