Möjligheternas kö – digitala köer

Nu har vi infört digitala köer. Det innebär inte bara snabbare och enklare köhantering utan framförallt förkortade hanteringstider. Här kan du läsa om hur du ställer dig i kö och vilka fördelarna är för dig och din förening.

En förutsättning för att du ska kunna ställa dig i kö är att din förening har Riksbyggen som förvaltare och har anslutit sig till tjänsten. Du måste också ha tillgång till en dator med internetuppkoppling och en e-postadress.

Du kan ställa dig i kö oavsett tid på dygnet. Om du klickat för att du vill ha e-postaviseringar får du ett e-postmeddelande så snart det finns ett ledigt objekt i din kö. Du har sju dagar på dig att anmäla intresse. Av de som anmält intresse går erbjudandet till den som har längst kötid. Om den som har längst kötid tackar nej går erbjudandet till nästa person i turordningen och så vidare. Du behåller din plats så länge du inte tackat ja till ett erbjudande.

Som inloggad i tjänsten kan du göra följande:

  • se lediga parkeringsplatser, lokaler och förråd och anmäla intresse
  • se din aktuella kötid och få information om köregler
  • få mer information om objektet och se bilder eller kartor
  •  se dina avtal.

För boende: Så fungerar det
Digitala köer

Så funkar det- digitala köer (film)

Så ställer du dig i kö - digitala köer (steg för steg beskrivning i text och bild)

Se vanliga frågor och svar

­

För föreningar: Så skaffar föreningen tjänsten

Tjänsten finns tillgänglig för alla kunder som köper förvaltning av Riksbyggen. Om din förening redan är kund så kontaktar du bara din kundansvarige på Riksbyggen så får du veta mer. Om du inte är kund hos Riksbyggen, kontakta Kundservice på 0771-860 860 för mer information.


Fördelar för föreningen:

  • Kortare hanteringstider minskar risken för hyresbortfall.
  • Föreningen slipper merarbete för manuell hantering av köer.
  • Svåruthyrda objekt blir mer synliga och kan öka möjligheten att få dem uthyrda.