Så här skaffar du autogiro
1. Logga in i banken
Börja med att logga in på din internetbank och söka upp funktionen för att lägga till autogiromedgivande.
2. Ange betalningsuppgifter
Du behöver söka på betalningsmottagarens namn, det vill säga namnet på din bostadsrättsförening eller hyresvärd. Detta ser du på en tidigare hyresavi eller på Mitt Riksbyggen.
Du som har din bostad och parkering i olika bolag/föreningar behöver göra två autogiromedgivanden, ett för varje betalningsmottagare.
3. Ange betalarnummer
Ditt betalarnummer är samma som ditt personnummer med 10 siffror.
4. Signera
Klart!
Du som har skyddad identitet, samordningsnummer eller ansöker om autogiro för ett objekt där du inte står på kontraktet behöver kontakta oss på 0771-860 860.
Bra att veta om autogiro
Använd din internetbank
Du skaffar autogiro i din internetbank. Om du inte aktiverat din internetbank så hjälper din bank dig gärna med det.
Du kan behöva lägga till två bankgiromedgivanden
Om du har kontrakt i olika bolag/föreningar behöver du lägga ett medgivande till varje betalningsmottagare.
Du behöver ingen blankett
Tidigare var man tvungen att ha en blankett för att ansöka om autogiro, men det behövs inte längre.
När börjar det fungera?
Ditt autogiro kommer börja gälla från nästa avisering. De avier du redan fått behöver du betala som vanligt. Viktigt att tänka på är att autogiroansökan måste vara registrerad och godkänd, innan avierna skapas vilket är runt den 3:e varje månad.
Saknar du internetbank?
Kontakta vår kundtjänst på 0771 – 860 860.