Premiär för Riksbyggens nya app för boendenära tjänster
Nu lanseras Hemshare, Riksbyggens app för boendenära tjänster till styrelser i bostadsrättsföreningar och boende i Skåne, efter ett pilottest som pågått sedan 2021. Med appen får de boende bland annat tillgång till att köpa tjänster som städning och hantverkshjälp. Med appen kan även de boende köpa, sälja eller låna saker av varandra genom en digital anslagstavla vilket underlättar cirkulär ekonomi och ökad hållbarhet.
– Hemshare gör det enklare att boka olika former av boendenära tjänster. Alla leverantörer som finns i Hemshare är noga utvalda och kvalitetsgranskade. Appen kommer att kontinuerligt fyllas på med nya funktioner, till exempel möjligheten att teckna hemförsäkring, säger Anna Rosén, affärsutvecklare, Affärsområde Fastighetsförvaltning på Riksbyggen.
Först ut att få tillgång till appen är bostadsrättsföreningar som Riksbyggen förvaltar i Skåne. Utrullningen startar i februari och fortsätter sedan löpande till andra delar av landet och målgrupper.
– Hållbarhet och digitalisering går hand i hand. Riksbyggen vill bidra till en hållbar framtid. Därför är det viktigt att våra leverantörer också delar vår vision, till exempel genom att välja miljömedvetna produkter och arbetssätt, berättar Anna Rosén.
Sammanlagt bor över 500 000 personer i bostäder som Riksbyggen förvaltar.
– Det kommer att ta ett tag innan alla får tillgång till appen, men utan tvekan blir den på sikt ett hjälpmedel som gör vardagen enklare för väldigt många människor, säger Helena Elfwing, ansvarig för kundupplevelser och kundkommunikation på Riksbyggen, och som arbetar med utrullningen av appen.
Det finns funktioner i appen för att underlätta en cirkulär ekonomi.
– Vi vill att det boende ska kunna använda appen för att sälja och köpa saker, eller byta saker med varandra, säger Anna Rosén.
Appen är kostnadsfri för alla användare.
För mer information:
Anna Rosén, affärsutvecklare, Affärsområde Fastighetsförvaltning, 08-69 84 199